Wednesday, May 16, 2012

O introducere in etica

Mi-aduc aminte ca eram un boboc la filosofie cand priveam cu nedumerire cursul de “introducere in etica” in orar si ma intrebam ce mai inseamna si materia asta. Am fost surprinsa  sa descopar ca etica studiaza modul in care este bine sa ne comportamam in societate. “Cu totii stim sa facem diferenta dintre bine si rau” am gandit atunci, “tine de constiinta fiecaruia dintre noi sa incercam sa fim mai buni”. De ce sa mai am nevoie sa ascult teorii care sa ma invete cum sa ma port in societate?
 Raspunsul a venit la mine mai tarziu, cand am realizat ca etica a reusit sa ma motiveze sa fiu un om mai bun si prin urmare, un om fericit.
Un comportamentul etic te apropie de ceilalti, te ajuta sa realizezi ca nu esti singur si te invata sa fii sincer interesat de oamenii din jurul tau. Ceea ce am inteles eu studiind etica, este ca trebuie sa depui efort ca sa devii un om bun, deoarece actiunile tale au consecinte ce se pot rasfrange si asupra oamenilor din jurul tau. In acest caz, tu ai un as in maneca, etica fiind un “indrumator” aparte care te atentioneaza cand gresesti. Asa, am descoperit ca etica ne invata sa avem grija de oameni.
Am fost confuza o perioada, deoarece nu reuseam sa-mi creez in minte imaginea unui om bun. Ma gandeam pe atunci ca etica te transforma intr-un SUPEREROU care devine limitat de propriile sale puteri. Etica complica lucrurile, deoarece ma forta sa-mi analizez comportamentul, ma facea sa devin constienta de mine si ma sfatuia sa am rabdare sa-i ascult pe ceilalti.
Am rasuflat usurata atunci cand am gasit reprezentarea unui model de om bun in profesorul meu de etica care purta o pasiune deosebita pentru lumea inconjuratoare, pe care dorea din suflet sa o impartaseasca si studentilor sai. Avea acei ochi de om bun, pe care probabil cu totii putem sa-i recunoastem. Si astfel, mi-am gasit linistea, am incetat sa privesc bunatatea ca pe un ideal greu de atins si mi-am dat seama ca o sa ma descurc sa-mi duc la capat indatorirea pe care am decis sa mi-o asum fata de etica.
Sursa: http://philmccutchen.com
In concluzie, etica are puterea sa faciliteze crearea unei platforme de intelegere reciproca intre oameni ca mine si ca tine, ne apropie si ne ajuta sa constientizam ca oricat de diferiti ne simtim in compartie cu cei din jurul nostru, nu putem ignora faptul ca rezonam intr-o oarecare masura cu fiinta de langa noi.

No comments:

Post a Comment