Saturday, September 17, 2011

Pasiuni si coduri etice (sau despre relatia mentor - mentee)

"De ce sa cititi acesta carte? De ce sa nu studiati tehnica celui mai mare cuceritor de prieteni pe care l-a cunoscut lumea? Cine este el? S-ar putea sa va intalniti maine cu el pe strada. Cand veti ajunge la mai putin de 5 metri de el, va incepe sa dea din coada. Daca va veti opri si il veti mangaia, aproape ca nu isi va mai incapea in piele de bucurie, incercand sa va arate ce mult va place. Iar dumneavoastra veti sti ca in spatele acestei demonstratii de afectiune nu exista motive ascunse." Dale Carnegie - Secretele succesului 
 
     De ceva vreme*, am devenit foarte curioasa sa descopar pasiunile oamenilor, mai ales ale acelora care la prima vedere nu mai viseaza sau privesc viata doar dintr-o perspectiva material-mecanicista. Si de fiecare data, am observat ca oamenii care isi deschid inima, iti zambesc altfel, adica sincer si iti povestesc despre ei cu acel entuziasm care tradeaza fericirea. Si tot din aceste povestiri am inteles ca pasiunile noastre sunt ce avem noi mai special si ar fi tare pacat sa le pastram doar pentru noi; am putea sa visam impreuna cu altcineva, de exemplu cu un mentor.
     Din punctul meu de vedere un mentor este un cautator de pasiuni. Pentru ca pasiunile ii fac pe oameni sa vibreze, sa fie mai buni si sa-si transforme visele in realitate.
     In acest context, mentee-ul devine cel care vrea sa fie descoperit. Si de exemplu, eu cand povestesc cu mentorul meu despre mine si cum imi doresc sa ma autoconstruiesc… devin cea mai vulnerabila. Drept urmare, vreau ca acel mentor al meu, sa fie sincer cu mine, fara sa aibe alte interese si sa-si insuseasca valorile necesare statutului la care aspira. Ideal vorbind, sa se puna in locul meu de fiecare data cand va trebui sa luam o decizie impreuna, fara sa ma judece din punctul lui de vedere subiectiv.
    In lumea mea perfecta asa se intampla lucrurile, dar in lumea noastra reala eticienii trebuie sa construiasca coduri etice. Care sa-i faca pe oameni sa inteleaga importanta actiunilor si deciziilor lor. Eu studiez etica aplicata si am invatat sa lucrez cu acest tip de instrument (cod etic) care faciliteaza luarea unei decizii morale.
   Consider ca mentorul poate influenta un mentee atat in bine cat si in rau, pentru a evita raul avem nevoie sa fim responsabili si sa ne asumam un cod “al bunelor maniere” corespunzator relatiei in care ne implicam.

    * Mai exact de cand am deschis prima mea carte Dale Carnegie.

No comments:

Post a Comment