Capacitãţile
fizice şi intelectuale ale fiinţei umane au favorizat dezvoltarea socialã: de
la crearea primelor forţe de producţie pânã la diviziunea muncii sociale.
Datoritã evoluţiei societãţii a luat naştere şi nevoia omului de a acumula o
cât mai mare cantitate de bunuri. Prin urmare, în ”interesul repartizãrii
unilateral favorabile a bunurilor sociale, tendinţa politicã va fi aceea a
dominaţiei peste ceilalţi”[1]. Credinţa generalã asumatã
de multe civilizaţii din decursul istoriei, va fi ca demnitatea umanã sã devinã
un bun exclusiv elitelor, iar majoritatea oamenilor dintr-o societate, trebuie
sã se afle la dispoziţia acestei minoritãţi cu drepturi depline, care sã obţinã
toate avantajele muncii celorlalţi oameni. Aşadar, se va considera de la sine
înţeles cã nu toţi oamenii au dreptul la demnitate şi prin urmare, vor fi
folosiţi drept un mijloc în dezvoltarea societãţii.
În
sclavagism, fiinţa umanã nu avea dreptul la demnitate, deoarece divinitãţii îi
era oferitã aceastã valoarea supremã. Mentalitatea vremii considera omul doar
un alt animal, care avea caracteristicile unei unelte farã judecatã moralã
(sclavii). Femeile şi copiii erau consideraţi infra-oameni şi aveau nevoie sã
fie guvernaţi de elita cetãţenilor alcãtuitã din bãrbaţi cu drepturi depline. Voința subiectului nu avea în sine rațiunea propriei acțiuni, ci o
dobândea din rațiuni externe.
În
feudalism, şerbii erau priviţi ca instrumente ale aristocraţiei, femeile
reprezentau simple mijloace de procreere, iar credincioşii deveniserã un mijloc
al clericilor pentru a-şi satisface interesele. Clericii erau singurii demni sã
stabileascã regulile morale ale societãţii şi sã-i “vegheze” pe ceilalţi care
nu aveau capacitatea de a judeca moral.
În
iluminism, Immanuel Kant a introdus teza conform cãreia “omul e valoare supremã
pentru om” şi astfel, sunt evidenţiate caracterul moral al fiinţei umane,
egalitatea sa în raport cu divinitatea, iar rangul social nu mai este
definitoriu pentru capacitatea sa de autoguvernare moralã.
http://www.fanpop.com |
În
secolul nostru, fiinţa umanã autonomã are capacitatea sã-şi autodetermine comportamentul
moral şi astfel îşi câştigã dreptul de a fi consideratã un scop în sine. Mai
mult, omul responsabil pentru faptele sale primeşte calitatea de fiinţã
indivizibilã cu aceleaşi tipuri de drepturi, dupã cum scrie în Declaraţia
drepturilor omului de la 1948. În acest sens, Paul Ladrière afirmã cã în lipsa
manifestãrii corectitudinii individului, demnitatea şi respectul pentru orice
individ se transformã într-o ideologie favoritistã. Iar principalul dezavantaj
al acestui tip de ideologie este cã valoarea supremã a demnitãţii şi-o pot
însuşi doar anumite persoane “alese”. În acest fel, caracterul existenţial al
fiinţei umane este ignorat, iar individul este “redus la dimensiunea sa
biologicã, psihologicã, economico-politicã”[3] .
Demnitatea
umanã poate fi atinsã cu uşurinţã prin diferite acţiuni subtile cum ar fi
calomnia, defãimarea sau distugerea reputaţiei, dar pe de altã parte existã
forme mai grave de încãlcare a demnitãţii individului prin forme accentuate de
intoleranţã şi discriminare: rasism, sexism, fanatism, marginalizarea
persoanelor cu handicap etc.
Demnitatea umanã
presupune cã libertatea oricãrui individ este inalienabilã, prin urmare, acesta
este consideratã în sine, o valoare absolutã. Un document oficial menit sã
garanteze respectarea demnitãţii umane într-o societate poate fi ignorat cu
uşurinţã în anumite condiţii, cu toate acestea valoarea fiinţei umane rãmâne o
caracteristicã permanentã, care se regãseşte în majoritatea culturilor noastre
şi reprezintã o realitate importantã a fiecãrei vieţi particulare.
[1]
Gheorghe Kovacs – Eichner, Demnitate şi democraţie. Eseuri,
Bucureşti, 1997.
[2] Thomas De Koninck,
Noua ignoranţă şi problema culturii, Trad. Mihaela şi Ion Zgărdău, Ed.
Amarcord, Timişoara, 2001.
[3]
Thomas De Koninck, Noua ignoranţă şi problema culturii,
Trad. Mihaela şi Ion Zgărdău, Ed. Amarcord, Timişoara, 2001.
No comments:
Post a Comment